Radość dnia codziennego
Celem terapii zajęciowej dla podopiecznych w Domu Pomocy Społecznej w Bełczu jest przede wszystkim aktywizowanie mieszkańca do podejmowania działań aby jak najdłużej podtrzymać sprawność psychiczną i fizyczną, zapobieganie bierności i stagnacji, a także podtrzymanie kontaktów interpersonalnych i w miarę możliwości mieszkańca, aktywne funkcjonowanie w społeczeństwie.
Działania:
- Podejmowanie czynności intelektualnych:
- rozwiązywanie prostych krzyżówek,
- układanie puzzli,
- układanie klocków,
- zabawy w „kalambury”,
- wymienianie owoców, warzyw, rzeczy na konkretną literę,
- Rehabilitacja funkcji poznawczych”
- wyszukiwanie różnic na obrazkach,
- przerysowywanie kształtu według wzoru,
- ćwiczenia liter alfabetu – nazywanie, odszukiwanie konkretnej litery
- uzupełnianie wyrazów brakującymi literami,
- dokańczanie przysłów,
- ćwiczenia na zegarze
- rysowanie po śladzie, dokańczanie rysunków,
- praca z kolorami – rozpoznawanie podstawowych barw,
- Trening orientacji w rzeczywistości:
- czytanie gazet, wiadomości z prasy,
- oglądanie programów informacyjnych i omawianie ich,
- ćwiczenia aktualnej daty, pory dnia,
- ćwiczenia daty urodzenia, imion osób najbliższych,
- Muzykoterapia:
- śpiewanie piosenek, zabawy ruchowe przy muzyce, taniec, wystukiwanie rytmu, klaskanie,
- słuchanie muzyki poważnej,
- relaksacja,
- Trening pamięci:
- ćwiczenia na spostrzegawczość – wyszukiwanie różnic między obrazkami, wyszukiwanie identycznych par,
- układanie wyrazów, zdań z rozsypanki, układanie wyrazów z sylab, układanie wyrazów z liter
- czytanie krótkich tekstów, zapamiętywanie jak najwięcej szczegółów, pytania do tekstu,
- usprawnianie zdolności nazwania – podawanie nazw przedmiotów, nazywanie czynności, odgadywanie o jakim przedmiocie mowa po krótkiej charakterystyce,
- Terapia przez sztukę:
- wyklejanie obrazków,
- rysowanie kredkami,
- malowanie farbami.
7. Ergoterapia terapia poprzez pracę, polega na wykonywaniu czynności manualnych (np. malarstwo, rzeźbienie, tkactwo, krawiectwo, wikliniarstwo, ogrodnictwo);
8. Arteterapia – terapia poprzez szeroko pojętą sztukę – muzykę, książki, teatr, taniec;
9. Estetoterapia – terapia poprzez kontakt z pięknym otoczeniem i przedmiotami (np. wyjścia do muzeum, spacery po lesie, chodzenie brzegiem morza);
10. Kinezyterapia – terapia poprzez ruch (np. gimnastyka, gry zespołowe, taniec i spacery);
11. Socjoterapia – terapia poprzez gry i zabawy w gronie innych uczestników oraz zajęcia mające na celu rozwój umiejętności interpersonalnych;
12. Zajęcia relaksacyjne – terapia wykorzystująca techniki relaksacyjne. Jej celem jest obniżenie napięcia nerwowego, złagodzenie objawów stresu, depresji, likwidacja stanów lękowych.
W ramach terapii zajęciowej organizuje się warsztaty z różnych dziedzin sztuki, zajęcia o charakterze sportowym i integracyjnym. Do przykładowych należą:
- warsztaty rękodzieła artystycznego – podopieczni za pomocą różnych technik (tkactwo, decoupage, origami, haft, biżuteria) tworzą własne prace plastyczne, które potem wystawiane są w pracowni. Rozwijają w ten sposób swoje umiejętności manualne, uczą się precyzji, cierpliwości, a także wyciszają się;
- warsztaty plastyczne – uczestnicy malują i rysują doskonaląc swój warsztat oraz ucząc się wyrażania emocji poprzez sztukę;
- warsztaty teatralne – podopieczni przygotowują własne przedstawienie teatralne. Poprzez odgrywanie ról stają się wrażliwi na uczucia innych i lepiej radzą sobie z zadaniami wymagającymi współpracy;
- warsztaty poezji – polegają na czytaniu poezji, recytowaniu jej w obecności innych członków grupy, a także samodzielnym pisaniu wierszy;
- warsztaty integracyjne – uczestnicy zajęć wspólnie spędzają czas grając, bawiąc się, dyskutując. Służy to zacieśnieniu więzi między podopiecznymi, rozwijaniu zdolności komunikacyjnych oraz uwrażliwieniu na emocje i potrzeby innych.